Integration till nyhetsbrevsverktyget Paloma

Introduktion

Vi har en avancerad koppling till Paloma Nyhetsbrev som helt automatiskt skickar information om nyhetsbrevsprenumeranter. Dessutom skickas information om antal gånger kunden bokat, senaste destination de rest till och kommande destination de har en aktiv bokning till. Kunder som tillhör olika kundkategorier kan också helt automatiskt läggas i olika listor i Paloma. I nyhetsbrevsverktyget från Paloma gör du enkelt säljande och snygga nyhetsbrev och kan t ex se statistik på öppnade mail, studsande mail osv. Många av våra kunder använder Paloma och är nöjda med de funktioner som finns, deras prissättning och inte minst att datan skickas helt automatiskt från Travelize.
 

Lite mer information om integrationen

Överföring av nya prenumeranter från Travelize till Paloma sker automatiskt var 15:e minut. Följande information skickas till Paloma:

  • E-postadress
  • Förnamn
  • Efternamn
  • Första siffran i postnummer. Detta kan användas för att göra riktade utskick för t ex kundträffar i ett geografiskt område.
  • Första två siffrorna i postnummer: Kan användas för att göra utskick till mindre geografiska områden
  • Hela postnumret
  • Ort
  • Land (om detta används)

Om du vill använda avancerade funktioner skickas även

  • Senast destination från aktiv bokning: Kan användas för personifierade mail ”Du som varit med oss på xxxx kanske är intresserad av vår nya resa till
  • Nästa destination: Kan användas för att personifiera utskick baserat på vart kunden bokat sin nästa resa
  • Antal bokningar: Kan användas för att t ex göra utskick till de som inte gjort några bokningar, eller till vip-kunder som gjort många bokningar

När informationen ovan ändras, skickas ny information till Paloma.

På startsidan i admin visas hur många - nya och ändrade -  som skickats till Paloma senaste veckan. Rapport som visar vad som skickats när kommer du åt via denna länk på startsidan i admin samt under Marknad / Paloma skickad lista. Om det finns nya eller ändrade som inte skickats ännu visas dessa uppe till höger och du kan manuellt skicka dem, annars skickas de automatiskt var 15:e minut.

Om det uppstår något fel vid överföring till Paloma flaggas detta upp som Paloma fel på startsidan i admin. Gå in på felrapporten och kontrollera e-postadress och justera den så skickas den vid nästa överföring. Om det inte är aktuellt att denna skall ha nyhetsbrev stänger du av nyhetsbrev. Om något annat ger fel så meddela oss.

Kunder som avregistreras för nyhetsbrev eller inaktiveras i Travelize, tas bort från Paloma.

Om du använder kundkategorier och vill kunna skicka olika nyhetsbrev baserat på kundkategorier: Lägg upp listor i Paloma för de olika grupper du vill skicka till under Kontaktar / skapa ny kontaktlista. Därefter går du in i Travelize under Marknad / kundkategorier och på kundkategorierna väljer du vilken lista detta motsvarar i Paloma. Du kan ange samma lista på flera kundkategorier. Alla prenumeranter hamnar i Alla kontakter i Paloma så dessa listor är ett komplement som du kan använda för de kundkategorier som du vill kunna göra riktiga utskick till. Efter att du gjort dessa kopplingar skickas information till Paloma inom 15 minuter och kan därefter användas.