Betaldatumen på mitt projekt stämmer inte, varför?
Betaldatum standard
I systemet ställer du in era standarddagar för betalning av anmälningsavgift och slutbetalning. Dessa inställningar ligger under Systemadministration -> Grundparametrar och heter:
- bookfeepayment - Antal dagar efter att bokningen görs som anmälningsavgift ska betalas. Standardvärde i nya system är 7 dagar.
- finalpayment - Antal dagar innan avresa som slutbetalning ska göras. Standardvärde i nya system är 21 dagar.
Dessa inställningar kan sedan överstyras på projektnivå, men det är dessa som gäller som standard.
Vad händer om vi bokar ganska nära på avresa?
Säg att vi har en avresa 2021-05-31 och vi gör en bokning 2021-05-05, dvs. 26 dagar före avresa. Om de vanliga betalningsinställningarna ska gälla skulle det betyda att anmälningsavgift ska betalas 2021-05-12 (7 dagar efter bokningsdatum) och slutbetalning 2021-05-10 (21 dagar innan avresa). Slutbetalningsdatumet blir alltså före anmälningsavgiften, och det blir ju lite tokigt.
Om man bokar närme än dagarna för anmälningsavgift plus dagarna för slutbetalning (i detta fall 7+21=28) så gäller därför andra inställningar:
- Shortpayment - Antal dagar man får på sig att betala (hela beloppet) när man passerat gränsen för anmälningsavgiftsdagar+slutbetalningsdagar (28 ovan). Standardvärde i nya system är 3 dagar.
Detta betyder alltså att i exemplet ovan så hade betaldatum blivit 2021-05-08 (3 dagar efter bokning) då vi ska betala hela beloppet. - Immediatepayment - Antal dagar till avresa som hela beloppet ska betalas samma dag som man bokar. Standardvärde i nya system är 7 dagar.
Om vi hade bokat 2021-05-24 eller närmre så måste vi alltså betala hela beloppet samma dag.
Överstyrning med Betalkortstyp
På projektet finns en inställning Betalkortstyp där man kan ställa in att anmälningsavgift eller hela beloppet ska betalas direkt. Om man använder Anmälningsavgift obligatoriskt så används alltså inte betaldagarna för anmälningsavgift längre.