Hur lägger jag upp rumstyper?
Du hanterar dina rumstyper under Reseadministration -> Lägg upp/ändra resa -> Hotell -> Rumstyp. Tänk på att du kan dela rumstyper mellan flera hotell då det egentligen bara är ett rumstypsnamn och en siffra som bestämmer antalet rum.
Vanlig rumshantering
Du ställer in hur många som kan bo i rummet som standard under själva rumstypen i fältet Antal personer / Rum.
Du kan sedan på respektive rumsallotment korrigera detta med hjälp av tomsängar eller extrasängar. Om du exempelvis har ett allotment från en leventantör på 20 dubbelrum, men 5 av rummen kan du sälja som enkelrum så lägger du upp det såhär:
Detta betyder alltså att vi har 20 st dubbelrum i vårt allotment. 5 av dem kan vi sälja med 1 tombädd, vilket då i praktiken blir ett enkelrum. Samma sak kan göras för extrabäddar. Du kan också sälja rum med fler än 1 tombädd/extrabädd per rum. Du kan ha rumskonfigurationer med upp till 4 tombäddar eller extrabäddar.
Om du får ditt allotment från leverantören i fasta antal per rumstyp, t.ex. 17 dubbelrum, 5 enkelrum och 2 tripplerum så lägger du upp ett allotment för varje rumstyp och använder inte tombäddar eller extrasängar.
Enhets- och lägenhetshantering
För stugor, lägenheter och liknande som ska ha samma pris oberoende av hur många som bor i stugan/lägenheten så ställs detta in på rumstypen.
Detta gör så att rumstypen i exemplet kommer kunna bokas för 1-6 personer. Observera att antal person per rum och enhetsinställningen på rumstypen ska vara inställt till samma antal.
Mer information på rumstypen
På rumstypen lägger du också in t.ex. rumsnamn på engelska, internt namn (används i vissa funktioner). Du kan också ange "Rumstyp på lokalt språk För Tombädd 1" som används som rumsnamn när rummet bokas med 1 tombädd. Du kan t.ex. lägga in "Enkelrum" här på ett dubbelrum , så står det "Enkelrum" när kunden bokar istället för "Dubbelrum, 1 tombädd".
Bild och beskrivning ut mot kund i bokningsflödet
Om du vill lägga in bild och beskrivning på rumstyperna som ska visas ut mot kund kan du göra detta under Reseadministration -> Hotell och rum. Om du inte ser denna funktion, kontakta Travelize support.