Nets Easy

Generellt om Nets Easy

Vi har en integration mot Nets Easy som innebär att kunderna kan betala med kort, direktbetalning (Swish/Vipps/MobilePay), Apple Pay, Klarna, delbetalning etc genom Nets. Betalningarna registreras direkt hos Nets och ni kan enkelt göra en återbetalning med ett knapptryck i Travelize.

För att använda Nets Easy behöver ni ha ett avtal med dem och det får ni genom att kontakta vår kontaktperson hos Nets (hör av er till vår support för att få kontaktuppgifter). Vi tar inget extra betalt för denna koppling.

 

Info efter signering

För att kunna aktivera Nets Easy i systemet så behöver ni skickas oss API-nycklar, både för live- och testmiljön, samt ert merchant ID hos Nets.
 
Om du loggar in på ditt Easy-konto så hittar du alla nycklar inkl merchant ID under Company > Integration. Se instruktion här: https://sharespine.zendesk.com/hc/sv/articles/360045100971-H%C3%A4mta-API-nyckel-Nets-easy
 
Merchant ID är alltså det som heter kund-ID på bilden (står bredvid rubriken Integrationsnycklar). Vi  behöver även de nycklar som står under det, dvs secret key och checkout key, gärna för både test och live.

 

Nets Easy i bokningsflödet

Möjlighet att välja betalning via Easy visas i steg 3 av bokningsflödet i en box nedanför resenärsdata. Om beloppet inte skall betalas omgående kan kunden välja mellan att betala hela beloppet nu (förvalt), anmälningsavgiften nu (om anmälningsavgift finns) samt betala senare via Min sida. Om beloppet måste betalas omgående ges inga valmöjligheter.

Om kunden väljer att göra en betalning direkt via Nets visas betalfönstret direkt efter att de bekräftar bokningen.

Betalning behöver inte ske först av huvudresenär. Varje betalning lagras med information med namn och e-postadress för den som gjort betalningen och detta visas som Betalare i rapporten Dibs Easy  Lista för att man enkelt skall kunna se t ex vem som inte verkar ha gjort en betalning om t ex flera kompisar har en gemensam bokning och var och en betalar för sig.

När kunden gjort betalning kommer de till en ny sida för Tack för betalning. Denna kan ni styra under Content Management > Booking pages content, se mer information nedan. Det kan ta en liten stund innan betalningen genomförs i Nets (så kallad capture) så det är bäst att inte visa PDF-bekräftelse eller inbetalt saldo på denna sida utan ge kunden en länk till Min bokning där betalstatus uppdateras och då hinner capture i Nets gå igenom i de flesta fall. Annars bör kunden uppmanas att gå in på Min bokning igen efter en liten stund.

 

Betalning via Min bokning

Betalning via Min bokning går genom samma process som betalning i samband med bokning.

Under My-booking content lägger ni in ##dibseasy## i boxen för betalning (eller i önskad box) och då kommer det där visas knappar för betalning av anmälningsavgift (om sådan finns och inte är betald) och/eller betalning av slutbetalning (om bokningen inte är slutbetald). Man kan även lägga in ##dibseasyotheramount## för att låta kunden själv ange önskat belopp att betala. Det kan vara en fördel för bokningar där det är flera vänner på samma bokning och var och en vill betala sin del. För varje betalning sparas alltså namn och e-postadress för den som betalt så att ni kan se vem/vilka som betalt respektive del på en bokning.

 

Nets-cookien

Nets använder en cookie för att komma ihåg dig i din browser så att dina uppgifter finns förifyllda hos Easy när du kommer dit, om du redan har gjort en betalning genom Easy tidigare i samma browser. Easy checkout är kopplad till testsystem hos Nets. I och med att ni inte gjort några betalningar via deras testsystem tidigare, känner inte Nets igen er första gången. När ni därefter gör en ny testbetalning, fungerar Nets-cookien som vanligt och känner igen och fyller i uppgifter automatiskt (om man inte valt att stänga av detta i Nets).

 

Konto

Alla Easy-betalningar registreras på konto 1940 men ni kan själva ändra detta konto i parametern DibsEasyPayAccount (Systemadministration > Grundparametrar). Vill ni att Swish-betalningar ska registreras på ett separat konto så går det att lösa, säg till Travelize support i så fall.

 

Rapport för betalningar via Easy

Under Ekonomi > Dibs Easy Lista finns en lista på alla era Easy-betalningar. Betalningar via Easy kan här sökas fram på flera olika sätt. En bokning i Travelize kan motsvara flera ordrar hos Nets (anmälningsavgiften, slutbetalning, komplettering av tillval osv). För varje betalning som görs skapas alltså en order (med ett eget så kallat charge ID) hos Nets.

 

Återbetalningar via Easy

Återbetalning via Easy görs i funktionen Ekonomi > Dibs Easy Återbetalning. Här visas de bokningar som har belopp att återbetala och där det finns saldo som kan återbetalas hos Nets. Ni ser vem som gjort respektive betalning och hur mycket som betalats. Man kan här redigera beloppen för de olika betalningarna, dock kan inte mer än vad som finns kvar att återbetala för respektive betalning eller vad som totalt skall återbetalas för bokningen betalas tillbaka. Markera bokningarna och gå vidare. Detta skickar information till Nets om återbetalningarna samt skapar information om återbetalning som visas i Lista Inbetalning i Travelize och läggs mot DibsEasyPayAccount. Kör alltid denna återbetalningsrutin mot Nets först och därefter den vanliga återbetalningsrapporten för att fånga upp bokningar som inte har belopp som helt eller delvis kan återbetalas via Nets.

 

Booking pages content

Under Content management > Booking pages content kan ni redigera sidan som visas efter genomförd Easy-betalning. Det är den som heter "Tack för din betalning" och har kategori Payment thanks. I denna kan ni lägga in dynamiska värden. Förklaringar på dessa hittar ni i hjälptexten för Content management > My-booking content, http://www.travelize.se/system/help.asp?id=855&language=SE. Här är det som sagt bra att länka till Min sida (##mybookinglink##) så att kunderna där kan se att deras betalning registrerats och se hur mycket som är kvar att betala.